RAMSELE-JACKAN

Tror inte att jag berättat om Ramsele-tröjan/jackan. Sitter just nu och stickar en sådan på beställning och kommer fortfarande mycket väl ihåg hur mönstret uppstod.

Jag råkade gå förbi kyrkan här i Ramsele och såg smidesgrinden. Otroligt vacker, stilren och ett underbart utgångsläge för att göre ett stickmönster, tyckte jag. Tog med ett rutblock och gick tillbaka. Satt där i en snödriva på en  campingstol och ritade. Kyrkvaktmästaren kom och undrade vad jag höll på med, skakade lite på huvudet och gick därifrån.

Jag är fortfarande lika nöjd med mönsteridéen och har stickat många Ramselejackor. Har haft ett uppehåll på sisådär 15 år men nu stickar jag samma mönster igen. Har moderniserat modellen och kommer att hålla mig till den Grå/Svarta färgskalan. Tycker att den känns mest rätt. Förra gången hade jag nån tanke om 4 årstiderna. Vår var grön, sommaren blå, hösten orange och vinter- jackan var ljus grå.

Jag ser fortfarande ”mina” tröjor då och då här på byn och jag måste säga att jag blir lite stolt och dessutom glad när det visat sig att jag hade rätt angåend kvalitet och ”tidlöshet”. Det var mitt argument för prisnivåen. Kläderna var inte billiga, men jag lovade att de skulle se likadana ut om 10 år och även modemässigt skulle det fungera. vilken tur att jag hade rätt och att jag nu med facit kan lova samma sak igen.

 

Om firmamargaretlundvang

Jag föddes nästen med en stickning i händerna. Hela mitt liv har jag stickat. Nu gör jag det på heltid och tycker att livet är precis så underbart som det kan vara när allt fallit på plats. Jag gör för det mesta egen design och är ödmjukt tacksam när någon tycker om det jag gör och handlar av mig.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till RAMSELE-JACKAN

  1. Gunilla Lane skriver:

    Ramsele-tröjan/koftan är helt underbar.

Kommentera

